reklama

RSA – Responsible Service of Alcohol

Každá krajina, každý národ má niečo svoje, čo je pre iný národ ťažko pochopiteľné. Včera som si bol v Sydney spraviť RSA certifikát, bez ktorého sa v Sydney nedá zamestnať na pozícii, kde sa pracuje s alkoholom (bar, reštaurácia, atď.) Pokúsim sa tu aspoň trocha popísať o čo ide a prečo práve toto je pre mňa ako Slováka ťažko pochopiteľné.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

Začnem asi vysvetlením, že čo to vlastne RSA znamená. V podstate ide o certifikát, ktorý má naučiť ľudí zodpovedne ponúkať/predávať alkohol. To samozrejme považujem za hlúposť a asi to austrálska vláda prikázala, aby zvýšila zamestnanosť a príjmy do štátneho rozpočtu:) Základ kurzu spočíva v tom, že nemožno predávať alkohol osobe, ktorá nemá 18 alebo osobe, ktorá má už príznaky opitosti. Isto by stačilo, keby majiteľ zariadenia povedal každému novému pracovníkovi, že musí kontrolovať vek a nemôže nalievať opitým. Ale v Austrálii treba mať certifikát na všetko, tak podávanie alkoholu nie je výnimkou. 
Skôr by som sa sústredil na podstatu pitia alkoholu. Včera nám prednášajúci kurzu položil otázku, že či niekto z nás pil alkohol ešte pred dovŕšením dospelosti. Teda skôr sa spýtal, že či sa o to niekto už pokúsil. To som si prvýkrát spomenul na svoju rodnú krajinu. Tak isto ako v Austrálii aj u nás je hranica na alkohol nastavená na 18. Skutočne si ja nespomínam, že by u nás mali 17, 16 či dokonca aj mladší ľudia problém kúpiť alkohol. Možno v lepších baroch bol vždy v piatok a v sobotu večer problém, ale aj to iba preto, že chceli namiesto teenegerov prilákať do svojich podnikov solventnejších ľudí. 
Ale ani prísna kontrola veku pri každom kupovaní alkoholu nie je vec, čo ma v Austrálii zarazila. Veď v USA som sa takisto stretol s tým, že jednoducho, kto chce kúpiť alkohol musí mať preukaz s fotkou, ktorý dokáže plnoletosť. 
Vec, čo ma skutočne zarazila je, že alkohol sa nedá kúpiť v normálnych obchodoch. To znamená, že si pivo nekúpite spoločne s mliekom. Na predaj alkoholu sú určené samostatné obchody tzv. bootleshopy. Každý veľký obchod má hneď vedľa predajne aj svoj bootleshop. Samozrejme, že do týchto obchodov je povolený vstup až od 18 rokov. Spomínam si, že keď som bol ešte na základnej a chodil som nakupovať, tak som nikdy na Slovensku nemal problém kúpiť spolu s potravinami napríklad pivo. 
Ďalšia veľmi zaujímavá vec je, že sa nesmie a ani nepodáva alkohol opitým ľuďom. Ak začína byť opitý, tak mu už barman nenaleje a ak náhodou na to príde až keď je opitý, tak musí človek opustiť bar a ísť domov. Samozrejme to isté platí, aj keby náhodou chcel človek kúpiť alkohol v bootleshope. Ak je opitý má smolu. To je ďalšia vec, ktorá je dosť odlišná oproti Slovensku. Nespomínam si, že by niekedy u nás už povedal čašník: „Prepáč, už ti nenalejem, lebo začínaš byť opitý!“, ale možno som vždy bol v nesprávnych podnikoch :)
A na záver ešte spomeniem celkom zaujímavú vec zo včerajšieho školenia. Každý alkohol v Austrálii musí mať na obale označenie koľkým štandardným drinkom sa rovná (jeden štandardný drink má v sebe 10g alkoholu). Dokonca aj pivový pohár má na dne túto informáciu. Táto informácia môže pomôcť na odhadnutie hladiny v krvi.

Ondrej Sokol

Ondrej Sokol

Bloger 
  • Počet článkov:  33
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Ani neviem, čo napísať. Snáď len, že ma bavia nové technológie, ale zároveň si rád pozriem aj nejaké pamiatky. Videl som, čo som vidieť chcel a tak snáď už zostanem doma na Slovensku, lebo všade dobre - doma naj. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu